Forslag til træning

Intervalkørsel

Intervallerne kan i starten eksempelvis være på tre til fem minutter med et minuts pause.
Pulsen skal under intervallerne op på 80-90 % af maksimumpulsen, og som sæsonen går, kan du med fordel gøre dine træningsintervaller længere. Husk at bruge mindst 30 minutter på opvarmning, inden intervaltræningen.

Spurttræning

Her udpeges forskellige mållinjer undervejs f.eks. byskilte, bakketoppe, ect.

Du kan også sende en rytter 300-400 meter frem og lade de øvrige på skift spurte op til den forreste. Når alle har været igennem startes forfra.

Bakketræning

Den absolut bedste måde at forbedre evnerne indenfor bakke- og bjergkørsel er naturligvis at træne i bakker/bjerge. Det er selvfølgelig ikke helt let at finde seriøse muligheder for bjergtræning i DK, men det er ingen sag at finde et par seje bakker i et afgrænset område og så køre de samme bakker 3-4-5 gange, som en form for intervaltræning med høj intensitet på opstigningerne og lav intensitet på nedkørslerne. Læg f.eks. ruten på Brunsnæs, Grønnekær, Dybbeløsten eller omkring Aabenraa.

Paradekørsel

Der køres frem i 2 rækker. Vi skifter 1 rytter ad gangen. Skiftet foregår ved at venstre forreste rytter øger farten lidt, kører ind foran sin makker og sætter farten ned til den hastighed han kørte før skiftet. Det vil sige at højre række hele tiden holder den samme fart; dette kaldes også gruppens fart. Samtidig med skiftet foregår, rykker hele venstre række med frem i en jævn rytme, så det ikke bliver til små ujævne accelerationer. På den måde bliver det også lettere, for den rytter der er skiftet ind foran, at ramme gruppens fart igen. Der skiftes ca. hvert minut eller efter 4-500 meters kørsel.

Rulleskift

Som udgangspunkt foregår rulleskiftet som paradekørsel, men skiftet foregår konstant. Der er altså 2 rækker der kører parallelt med hinanden. Den række der kører i læsiden, kører lidt hurtigere end den række der kører i vindsiden. Hvis vinden kommer ude fra venstre side, køres der frem i højre side og omvendt. Rulleskiftet kan altså foregå ved at gruppen kører med uret rundt eller mod uret rundt. Det er vigtigt at holde hjul hele tiden, især når man som bageste mand skifter række.

Når der skiftes rotationsretning siger holdlederen sideskift. Skiftet foregår ved at den rytter der er på vej i front, trækker ud til modsat side. Næste mand kører imellem de 2 forreste og ind foran ham han kørte bagved, og så er retningen skiftet og de øvrige følger helt naturligt efter uden at tænke nærmere over at rulle-retningen blev skiftet.